Kebyart Ensemble, de nou a l'Auditori

Divendres 19 de març a les 20.00 h, a l'AJC

En una carta al príncep d'Oettingen-Wallerstein, Joseph Haydn destacava que la nova col·lecció de quartets Op. 33 estaven escrits "d'una manera completament nova i especial", en comparació amb els Op. 20, compostos nou anys enrere. Les sis obres marquen un cim en la síntesi dels processos formals, l'ús del material temàtic i el tractament lúdic. Aquest cristal·lí tercer quartet en do major ha estat anomenat "L'ocell" per les imitacions de cants d'aus que recorren des del primer moviment a l'últim, una lluminosa dansa de naturalesa folklòrica construida a partir d'una tercera menor descendent, evocació del cucut.

Per al compositor català Joan Magrané, l'exercici de dirigir la mirada cap al passat constitueix una font d'inspiració constant. El 2019 decideix centrar-se en la chanson francesa Toutes les nuits de Clément Janequin, per a compondre tres variacions creuades que transformen la polifonia original cap a un terreny musical radicalment modern.

"Mais tous les jours tu m'es absente…". Aquest vers de la cançó de Janequin podria haver sortit perfectament dels llavis del compositor rus Aleksandr Glazunov el 1928. Amb seixanta-dos anys a les espatlles, va aprofitar l'assistència a la celebració del centenari de Schubert a Viena per a desertar i no tornar mai més a la seva terra natal. Es va establir a París, on va conèixer el saxòfon clàssic de la mà de Marcel Mule. Fruit d'aquesta trobada, es decideix a escriure un quartet de saxos seguint l'estètica lírica i nostàlgica que caracteritza la seva música, obra que ha esdevingut una pedra angular dins el repertori per a la formació.